Fargen RØD

Bilde 1:

Image

Dette er et bilde jeg tok da jeg var med mine besteforeldre til hytta i helgen. Vi skulle ditt for å måke bort snøen og andre gjøremål. Da jeg kom inn i stua sa jeg denne børsten som lå på stuebordet. Jeg ble inspirert å heldighvis var det en rød prislapp på etikketen.

 

Bilde 2:

Image

Da vi var i byen å skulle ta bilder tok i turen til fastfood-kjeden Mc.Donalds. Vi bestilte maten vi skulle ha og bevegt oss opp i andre etasje. På en av bordene lå dette sølet fra noen som ikke hadde ryddet opp etter seg. Jeg tok selfølgelig muligheten å knipset dette bildet.

 

Bilde 3:

Image

Dette var også på den berømte og omdsikuterte Fastfood-kjeden. Mc.Donalds hadde pyntet veggene med masse farger i alle slags former og figurer. Dette var nok den kuleste, og heldigvis rød. 

 

Refleksjon:

Fargen rød tiltrekker seg øye. Hvis du går rundt i Oslo vil du alltid se noe rødt. Dette er ikk fordi alle har på seg noe rødt, men fordi fargen er så sterk og har en stor tiltrekkningskraft på øye. Dette virkemiddelet ble også brukt i Schindlers liste. Hele filmen er i svart-hvit, og plutselig i en scene ser vi en jente i en rød kåpe, mens alt annet er svart-hvit. Denne scenen er veldig sterkt og den røde fargen gjør den komplett.

Fargen rød forbinner jeg med blod og derfor død og krig. Jeg forbinner også rød med mye positivt i og med at det var min yndligsfarge i en årrekke da jeg var liten. Rødt forbinner jeg også med kjærlighet, kaskje fordi vi tegner hjerter røde, og de er vel tekniks sett rødt også.

I alle bildene har jeg forsøkt å ta med det gylne snitt. Ellers har jeg ikke med noe særlig komposisjonsprinsipper.

Jeg prøvde å speide etter fine motiver som også var røde. Det var vel egentlig alt. 

Leave a Reply

