1. “Hva er markevareoppbygning?”

Markevareoppbyggning er når skaperne av et produkt oppbygger sin markevare til å være mer en det markevaren egentlig er. Apple har fått iPhone til å bli mye mer en enn telefon, det har blitt din bestevenn og du kan ikke gjøre noe uten den. Dette er markevareoppbyggning på sitt beste.

2. “Hvordan har internett påvirket reklamen?”

Internett har gjort det veldig lett for selskaper å spre reklamen sin til sin spesifikke målgruppe, og aller helst ungdommer. Hvis du lager en reklame for ungdom som er interesang og poster den på youtube er det ingen grenser for hvor mange visniger den kan få. Viral-reklame har nok kommet for å bli!

3. “Hva menes med skult reklame?”

Skjult reklame er produkter som plustelig bare kan dukke opp i diverse sammenhenger. En skjult rekalme kan være det at Petter Northug drikker en redbull etter femmila i kollen. Eller at George Clooney drikker en cola i “Oceans 11”. Skjult reklame er da produkter som dukker opp i diverse sitvasjoner, og som skal gi deg lyst på produktet.

4. “Hvorfor er det så viktig for reklamebransjen å operere med målgrupper?”

Fordi på den måten de få solgt mest mulig produkter. Det er vedlig vasnklig å lage et produkt som skal være interesant for alle, derfor er det viktig å spesifisere hvem dette produktet er laget for. Foreksempel er det veldig dumt å reklamisere for den nye traktoren til John Deere i New York, og det er også veldig dumt å reklamere for en Avicci-konstert på et gamlehjem…målgrupper er viktig!

5. “Gi eksempler på regelverk som regulerer reklamebransjen.”

De må huske på å passe på markedsføringsloven, interneetiske regler formulert av interesseorganisasjonen Kreativt forum, Kringakatingsloven, alkoholloven og tobakkadeloven.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s