Rigoberta Menchu Tum

På min sennepsgule lapp sto det ”Rigoberta Menchu Tum”. Jeg har alrdi hørt om henne, men til mitt forsvar vant hun prisen i 1992. Dette er fem år før jeg ble født. Og jeg vet ikke helt hvor mye hun har gjort etter at prisen ble tildelt henne. Kanskje jeg får vite det ganske snart. Jeg skriver nemlig dette anslaget før jeg har gått inn på Wikipedia og sjekket ut denne Rigoberta. Så vi snakkes snart, eller i neste avsnitt da.

 

Rigoberta Menchu Tum er en mayakvinne fra Guatemala, som ble født i herrens år 1959, på herrens dag 9. Januar. Hun har viet mange timer, dager, tunge og gode stunder på å kjempe for mayaenes rettigheter i hjemlandet hennes, som da var Guatemala. I herrens år 1992 fikk Rigoberta Menchu Tum en av de største utmerkelsene et mennesker her på jorden kan få, om man bare ser bort fra fotball-VM-mester (som bare er to dager unna i skrivene stund) og årets ansatt på Rema 1000. Hun fikk utmerkelsen Nobels fredspris, som deles ut her i Norge hvert eneste av herrens år. Det at Rigoberta Menchu Tum fikk denne utmerkelsen var veldig stort for urbefolkninger over hele kloden, det var veldig symbolsk betydning. Senere startet Rigoberta Menchu Tum opp et eget politisk parti i hjemlandet, partiet sto for indianernes rettigheter. Rigoberta Menchu Tum stilte til valg i herrens år 2007, og hun endte opp med 3% av stemmene av valget. Og er det bra eller ikke? Vel det bor 13,5-millioner mennesker i Guatemala, og 3% av 13,5-millioner er 405.000. Og det er jo ganske mange stemmer. Men om dette bare er stemmer fra mayaer vet jeg ikke, og det fant jeg heler ikke ut på Google.

 

Rigoberta Menchu Tum er veldig interesang, og jeg er glad jeg fikk nettopp henne. Fordi jeg syntes at fornavnet hennes var veldig artig. Jeg vurderer og oppkalle baren mitt etter henne, og da håper jeg virkelig at barnet er jente, hvis ikke er det veldig synd på barnet. Det var også veldig morsomt å lære om Rigoberta Menchu Tum kamp mot et regime, jeg elsker folk som kjemper mot umulige odds, og som banker opp oddsen samtidig!

Leave a Reply

